System approach to the formation and management of the educational ecosystem: global trends, threats and directions of development

封面

如何引用文章

全文:

开放存取 开放存取
受限制的访问 ##reader.subscriptionAccessGranted##
受限制的访问 订阅存取

详细

The article shows the significant role of information and communication technologies for socio-economic development in general and for the creation of a continuous education system. It is shown that the education system is built not only on educational technologies, but also on taking into account national and cultural characteristics. A conceptual model is proposed for building an education ecosystem based on digital platforms – unified modules: school, vocational school, college, university. The educational ecosystem is based on the integration of modules into a real digital platform for the support and development of entrepreneurship, into which postgraduate education is also integrated. This approach allows you to stimulate, develop and identify creative abilities at all stages of the life cycle. However, it requires increased attention to the institutional basis of the education system: the skills of teaching staff, funding, cultural environment of the educational process, etc.

全文:

受限制的访问

作者简介

Vasily Dadalko

People’s Friendship University of Russia

编辑信件的主要联系方式.
Email: antikrizis1@bk.ru

Grand PhD in Economics, Professor, full member (academician) of the Academy of Military Sciences, Professor of the Higher School of Industrial Policy and Entrepreneurship

俄罗斯联邦, Moscow

Vladimir Nikolaevsky

Belarusian National Technical University

Email: v.nikolaevsky@tut.by

PhD in Economics, Associated Professor

白俄罗斯, Minsk

Sergey Sidorenko

Russian Academy of Sciences

Email: sidor@presidium.ras.ru

Grand PhD in Economics, Professor, Head of the Expert Department

俄罗斯联邦, Moscow

参考

  1. Ковалев М.М. Цифровая экономика – шанс для Беларуси: моногр. М.М. Ковалев, Г.Г. Головенчик. Минск: Изд. центр БГУ. 2018. 327 с.
  2. Дадалко В., Николаевский В., Сидоренко С. «Цифровая экономика» как понятийный волюнтаризм в управлении экономикой // Общество и экономика. 2023. № 11. С. 20–46. https://doi.org/10.31857/S020736760028784–1
  3. Global Trade – Securing Future Growth. ICC Global Survey on Trade Finance [Electronic resource] // International Chamber of Commerce. – Mode of access: https://iccwbo.org/content/uploads/sites/3/2018/05/icc-2018-global-trade-securing-future-growth.pdf (дата обращения 13.12.2020).
  4. Добролюбова Е.И., Южаков В.Н., Ефремов А.А., Клочкова Е.Н., Талапина Э.В., Старцев Я.Ю. Цифровое будущее государственного управления по результатам // Ежедневное онлайн-издание D-russia.ru. URL: https://d-russia.ru/wp-content/uploads/2019/01/TSifrovoe-budushchee-gosudarstvennogo-upravleniya-po-rezultatam.pdf. (дата обращения 13.12.2020).
  5. Николаевский В.В. Цифровая экономика: сущность, определение и онтология экономической системы в контексте информационно-коммуникационных технологий // Финансы и кредит. 2022. Т. 28. № 11. С. 2593–2628. https://doi.org/10.24891/ fc.28.11.25936.
  6. Дадалко В.А., Николаевский В.В., Слоботчиков О.Н., Чумак Г.В. Цифровизация как определяющий цивилизационный фактор системы организации образования // Вестник института мировых цивилизаций. 2021. Т. 12. № 1 (30). С. 17–27.
  7. Дадалко В.А., Николаевский В.В., Слоботчиков О.Н., Чумак Г.В. Системный подход к организации образования: политические и цивилизационные аспекты // Вестник института мировых цивилизаций. 2020. Т. 11. № 4 (29). С. 6–16.
  8. Николаевский В.В. Отчет о научно-исследовательской работе «Методология использования информационно коммуникационных технологий для создания, развития и сертификации электронного (дистанционного) образования в системе подготовки, переподготовки и повышения квалификации» (по ГПНИ «История, культура, общество, государство 6.2.08). Минск: БГЭУ. 2011.
  9. Паспорт федерального проекта «Цифровая образовательная среда». URL: https://edu54.ru/upload/files/2016/03/Федеральный%20проект%20Цифровая%20образовательная%20среда.pdf
  10. Маршалл А. Основы экономической науки. М.: Эксмо. 2007. 832с.
  11. Дондокова Е.Б., Пильчинова Е.В. Эволюция определения понятия «производительные силы» в различных экономических школах // Вестник ВСГУТУ. 2014. № 6. C. 120–125.
  12. Николаевский В.В. Достижения или утраченные возможности? // Свободная мысль. 2015. № 2. С. 81–94.

补充文件

附件文件
动作
1. JATS XML
2. Fig. 1. Structure of the National Youth Digital Ecosystem

下载 (188KB)
3. Fig. 2. Scheme of the unified educational space

下载 (254KB)
4. Fig. 3. Structure of postgraduate education ecosystem

下载 (245KB)
5. Fig. 4. Scheme of the digital platform (ecosystem) of entrepreneurship development and support

下载 (482KB)
6. Fig. 5. Scheme of forming an integrated educational space

下载 (460KB)

版权所有 © Russian Academy of Sciences, 2024