Perm Medical JournalPerm Medical Journal0136-14492687-1408Eco-Vector1924110.17816/pmj36633-40Research ArticlePrevalence and structure of foot deformities in primary school childrenAveryanovaN. I.pdb-averyanova@rambler.ruPristupovaV. V.pdb-averyanova@rambler.ruSemerikovaA. I.pdb-averyanova@rambler.ruStarkovaI. L.pdb-averyanova@rambler.ruE.A. Vagner Perm State Medical University3012201936633402901202029012020Copyright © 2020, Averyanova N.I., Pristupova V.V., Semerikova A.I., Starkova I.L.2020<p><strong>Aim</strong>. To study the prevalence and structure of deformity of the foot in primary school children (pupils of the 1st- 4th grades).</p>
<p><strong>Materials and methods</strong>. The study involved 277 children aged 7-10 years. The main method of investigation used was computed plantography by means of electronic baropodometer PadProfessional.</p>
<p><strong>Results</strong>. Deformity of the foot was detected in 58% of children 65.3% of boys and 52.3% of girls (p 0.05). The following pathology was revealed: platypodia, increase in the load on the calcaneal part of the foot and malposition of the foot. The most common pathology was platypodia diagnosed in 28.2% of children.</p>
<p><strong>Conclusions</strong>. High prevalence of foot deformities requires their early diagnosis and correction as well as improvement of parents knowledge regarding this problem.</p>Childrenfoot deformitiescomputed plantographyplatypodiaДетидеформации стопкомпьютерная плантографияплоскостопие[Бакулина Е.Г., Ежова В.В., Воинце- ва А.А., Котельникова Н.Ю. Костные дисплазии: диагностические аспекты периода онтогенеза. Медицинский вестник Северного Кавказа. 2008; 2: 98–101.][Большаков О.П., Котов И.Р., Поляко-ва Е.Л. Возможности голографической интерферометрии в ранней диагностике плоскостопия у детей. Ортопедия, травматология и восстановительная хирургия детского возраста 2015; 3(1): 50–56.][Золотова Н.Н., Ни Г.В., Буриев М.Н., Норбекова Ш.М. Статическое плоскостопие в его историческом развитии. Молодой ученый 2016; 22: 99–102.][Знатнова Е.В. Анализ состояния свода стопы и коррекционно-компенсирующих методик ее формирования. Вестник Мозырского государственного педагогического университета им. И.П. Шамякина 2014; 24–30.][Кенис В.М., Лапкин Ю.А., Хусаинов Р.Х., Сапоговский А.В. Мобильное плоскостопие у детей (обзор литературы). Ортопедия, травматология и восстановительная хирургия детского возраста 2014; 2 (2): 44–54.][Красикова И.С. Плоскостопие. Профилактика и лечение. М.: Корона-Век 2014; 128.][Мелихов Я.П. Актуальные вопросы развития плоскостопия и методы коррекции. Психология и образование: электронный научный журнал 2017; 6 (36), availabe at: http://7universum.com/ru/psy/archive/item/4852.][Прокопьев Н.Я. Состояние продольного свода стопы у детей начальных классов. Актуальные проблемы травматологии и ортопедии. Материалы первого Западно-Сибирского симпозиума, посвященного 60-летию Тюменской области. Тюмень 2005; 6: 120–121.][Рослякова К.Ю. Исследование степени плоскостопия у школьников. Старт в науке 2017; 6 (2): 37–40.][Стяжкина С.Н., Князев А.Д., Минаханов И.И. Дисплазия соединительной ткани в современной клинической практике. Современные инновации 2016; 5 (7): 58–60.][Шалавина А.С., Ситдиков Ф.Г. Состояние и подготовленность продольного свода стопы младших школьников. Фундаментальные исследования 2013; 11 (5): 954–957.][Larsen K. Kinderfü ßelernenlaufen. Zeitschriftfür Physiotherapeuten 2008; 667–673.]